- یکشنبه / 04 آبان 1404 / 08:00
- .
- 4 دقیقه زمان مطالعه
نقش ایران اکسپو بر افزایش تعاملات اقتصادی با بازارهای هدف صادراتی/ایران اکسپو اکنون یک رویداد ملی با بازتاب بینالمللی است/آیندهای روشنتر و گستردهتر در انتظار این نمایشگاه است
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت:ایران اکسپو اکنون یک رویداد ملی با بازتاب بینالمللی است، اما میتواند فراتر رود و به یک برند جهانی در میان نمایشگاههای جهانی صادراتمحور تبدیل شود. اما لازمه رسیدن به این جایگاه، تقویت زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، ایجاد پیوست رسانهای بینالمللی و برندسازی بلندمدت است.
مجید تکبیری در گفت و گویی اظهار داشت :نمایشگاه ایران اکسپو تا امروز توانسته جای خود را در تقویم رویدادهای اقتصادی کشور تثبیت کند و به نقطه اتصال ایران با بازارهای جهانی بدل شود. اما این، پایان راه نیست. هرچند مسیر پیمودهشده ارزشمند است، اما آیندهای روشنتر و گستردهتر در انتظار این نمایشگاه است .
این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به ضرورت توجه به بازارهای هدف و دعوت از تجار و بازرگانان این کشورها در نمایشگاه ایران اکسپو و افزایش تعاملات صادراتی با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه توضیح داد : در ایران اکسپو توجه ویژه ای به این موضوع شده است .یکی از اهداف اصلی نمایشگاهها، شناسایی بازارهای جدید و فرصتهای تجاری است.
وی افزود: طبق آمارهای منتشر شده در نیمه نخست سال، کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان به ترتیب بیشترین مشتریان کالاهای ایرانی بودهاند و در شش ماهه نخست امسال میزان صادرات غیر نفتی حدود ۷۵ میلیون تن و به ارزش ۲۶ میلیارد دلار بوده است .
وی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: به عنوان مثال کشور عراق یکی از کشورهای هدف و همسایه صادراتی ایران بوده است. عراق یکی از بزرگترین واردکنندگان کالا از ایران است و حجم مبادلات تجاری دو کشور سالانه به میلیاردها دلار میرسد. نزدیکی جغرافیایی، اشتراکات زبانی و فرهنگی، و هزینه پایین حملونقل باعث شده کشور عراق به یکی از اولویتهای اصلی صادراتی ایران تبدیل شود.
با توجه به عدم خودکفایی بسیاری از صنایع عراق، این کشور نیاز شدیدی به واردات از کشورهای همسایه دارد. در این میان، ایران، با در اختیار داشتن زیرساختهای تولید قوی، در موقعیت ممتازی قرار گرفته است که با رعایت کامل شرایط صادرات به عراق، میتوان سهم قابل توجهی از بازار مصرف این کشور را به دست آورد.
وی افزود : بنابراین حضور تجار عراقی در ایران اکسپو، فرصت مناسبی برای عرضه محصولات ایرانی و شناسایی نیازهای بازار عراق فراهم کرده است که این تعاملات میتواند به تجار ایرانی کمک کند تا محصولات و خدمات خود را متناسب با نیازهای بازار عراق بهینهسازی کرده و در نتیجه، سهم خود را در این بازار افزایش دهند.
تکبیری افزود:در حال حاضر، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی و لوازم آرایشی در صدر لیست کالاهای صادراتی ایران به عراق قرار دارند. این کالاها بهدلیل قیمت رقابتی و کیفیت مناسب، بازار خوبی در عراق پیدا کردهاند.
وی افزود: حضور بازرگانان و تجار کشورهای همسایه به ویژه عراق در ایران اکسپو ، فرصتی برای تبادل دانش، فناوری و تجربیات تجاری است. این تبادل میتواند به ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات ایرانی کمک کند و در عین حال، تجار عراقی نیز از تجربیات و دانش ایرانیان بهرهمند شوند. این نوع همکاری میتواند به توسعه صنایع مختلف در هر دو کشور منجر شود.
نمایشگاه ایران اکسپو به عنوان یک بستر مناسب برای ایجاد شبکههای تجاری میان تجار و بازرگانان عمل میکند. با ایجاد این شبکهها، تجار میتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و فرصتهای همکاری را شناسایی کنند. این شبکهها میتوانند به توسعه روابط تجاری پایدار و بلندمدت بین ایران و عراق منجر شوند.
رییس ستاد برگزاری ابراناکسپو گفت: صادرات به عراق در سال های اخیر و حتی زیر سایه تحریم های بانکی کشور همواره در جریان بوده است. صادرات ایران به این کشور مسلمان و همسایه، به دلیل نیاز شدید عراق به زیرساخت ها و محصولات مصرفی هر روز مورد توجه تعداد بیشتری از تجار کشورمان قرار میگیرد، بنابراین حضور تجار و بازرگانان کشورهای همسایه، به ویژه عراق، در نمایشگاه ایران اکسپو از اهمیت بالایی برخوردار است. این حضور نه تنها به تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور کمک میکند، بلکه میتواند به شناسایی فرصتهای جدید، تبادل دانش و فناوری و ایجاد شبکههای تجاری مؤثر منجر شود.
وی تاکید کرد : با توجه به پتانسیلهای موجود، باید از این فرصتها به نحو احسن بهرهبرداری کرد و تلاش کرد تا روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه به ویژه عراق، در سطحی بالاتر و پایدارتر ادامه یابد.
انتهای پیام